Personal Branding Fotografie is zoveel meer dan het maken van je portret foto. Ken je de zin: “people do business with people”, het gaat dus om JOU. Je wilt jezelf laten zien, om zo jouw ideale klant aan te trekken. Laat zien wie jij bent als persoon, als ondernemer, met je hobby’s, de manier van werken en meer. Benieuwd? Ik laat je de 5 vormen van personal branding fotografie graag zien. Zodat jij het meeste uit je fotoshoot sessie kan halen.
Daarmee beschik je over meer content om jouw klant te laten zien wie je bent en wat je doet. Content die je kan gebruiken voor allerlei marketing doeleinden.
1. Jouw leven
Wat doe je in het weekend, wat zijn je hobby’s, hoe ziet jouw gezin eruit, dit soort dingen kan je allemaal laten zien in je lifestyle branding fotografie.

Het gaat erom te connecten met je klant op persoonlijk level. Get personal, laat ook je kinderen zien, je huisdieren of je partner. Wat doe jij graag in het weekend, hardlopen, surfen, creatief bezig, laat het zien.
Met dit soort beelden is de afwisseling in de camera te kijken maar ook langs de camera. Door in de camera te kijken wordt het nog persoonlijker, maar door het wegkijken kan je situatie creëren waarop het lijkt een spontaan beeld is die vastgelegd wordt.
2. De klassieke portretfoto, maar anders 😉
Dan heb ik het zeker niet over het type paspoort foto, met een saaie achtergrond en strak recht vooruit kijken. Deze portretfoto geeft JOU weer. Maak het persoonlijk door bijvoorbeeld je favo outfit te dragen, die statement oorbellen, als je gek bent op planten zet die erbij of maak de portretfoto op je kantoor.
Maar uiteindelijk gaat het wel om jou in deze foto, dus niet teveel afleiding.
3. Flatlays
Een flatlay, ofwel een foto die met èèn beeld jouw verhaal vertelt. Vaak zijn deze fotos genomen vanaf boven. Denk goed na over het beeld wat jij neer wil zetten, ga daarna aan de slag met props en de juiste compositie.
Heb je nog niet echt een idee erbij? Dan een voorbeeld; design jij tassen? Laat dat proces eens zien in een foto, met verschillende kleuren of types stof, de schets van je tas, of een sample of eventueel losse onderdelen van de tas. Leg deze mooi geordend bij elkaar, kleuren afgestemd, groot en kleine objecten door elkaar.
Ben jij interieur styliste, pak je ook altijd de kleurenstaaltjes en andere props erbij om zo een moodboard achtige foto te vormen en te laten zien aan je klant.

4. Kijkje achter de schermen
Hoe ziet een dag in jouw werkleven eruit? Een afspraak met de klant, onderweg naar een leverancier, aan de slag met je nieuwe project. De meeste mensen zijn visueel ingesteld. Als jij laat zien hoe jij te werk gaat, kan je toekomstige klant daar direct een beeld bij vormen.
Dit geeft direct vertrouwen in jou en je werk, maar het is ook een leuke manier van content creatie voor je socials of je website.
5. Tools / middelen

Welke tools of welke middelen gebruik jij om je werk te doen? Misschien is je eerste gedachten laptop, dat is saai. Maar ga eens na wat je allemaal nog meer gebruikt.
Ben jij bijvoorbeeld graphic designer en teken je vanuit je tablet, of eerst schets op papier.
Of maak je cupcakes, welke machines gebruik je hiervoor? Ben jij coach en gebruik je vaak dezelfde props of een flip-over om dingen te tekenen?
Laat zien welke middelen jij gebruikt om je werk uit te voeren. Dit is ook een leuke manier om via een affiliatie link wat extra inkomsten te genereren. Wordt bijvoorbeeld affiliate partner van amazon, link de producten die jij gebruikt en creëer extra inkomsten.
Nieuwsgierig naar mijn portfolio, klik dan op deze link?