Hoe bepaal ik mijn verkoopprijs?

Hoe je de verkoopprijs van je dienst of product moet bepalen, is een veel voorkomende vraag onder (startende) ondernemers. Gelukkig is deze redelijk eenvoudig te beantwoorden.
Je kunt namelijk een formule toepassen om je verkoopprijs te bepalen. Wij gaan je uitleggen hoe je dat doet;

Hoe bepaal ik mijn verkoopprijs?

1. Kostprijs berekenen

Te beginnen met de berekening van je kostprijs. Dit is feitelijk een optelsom van alle kosten om je product of dienst te maken. Dit is de de minimale prijs die je moet hanteren om in ieder geval quitte te draaien. Je kostprijs bestaat uit indirecte en directe kosten. Hieronder zien we deze kosten opgesplitst en zie je een overzicht van alle mogelijke kosten die je hebben kunt. 

Indirecte kosten (vaste lasten)

  • Personeelskosten
  • Kosten bedrijfspand
  • Gas/water/licht
  • Internet- en telefoonabonnement
  • Kosten website
  • Magazijn/opslagruimte
  • Verzekeringen
  • Marketingbudget
  • Auto- en reiskosten
  • Afschrijving

Onder de indirecte kosten (ook wel vaste lasten) vallen alle kosten die je sowieso kwijt iedere maand of ieder jaar en deze kosten staan in principe los van een toe- of afname van je productie. Denk hierbij aan de huurkosten van je bedrijfspand, gas water licht etc. 

Directe kosten (variabele kosten)

  • Inkoopprijs (netto)
  • Import/transportkosten
  • Verpakkingskosten
  • Verzendkosten

Onder de directe kosten vallen alle kosten die direct in verbinding staan met je product of dienst en dus ook zullen stijgen ofwel dalen naar gelang je productie.Zoals de hoogte van je inkoopprijs en verpakkingskosten.

Tel deze kosten bij elkaar op en je hebt je kostprijs. Om dit te verduidelijken pakken we er even een voorbeeld bij!

Nu je weet wat de kostprijs is van jouw product of dienst kunnen we gaan bepalen welke verkoopprijs je gaat hanteren. De hoogte van je verkoopprijs hangt af van de winstmarge die je wilt behalen op een verkoop.

2. Winstmarge berekenen

Je winstmarge is het verschil tussen je kostprijs en je verkoopprijs. De hoogte van je winstmarge bepaal je zelf, hier is in principe geen goed of fout aan. 

Om je Marge te bereken kan je de volgende formule hanteren

Wil je je margepercentage weten dan hanteer je de formule eronder. 

Een percentage geeft de verhouding van je marge bedrag beter weer, dus we raden je altijd aan die uit rekenen. 

Goed, als we onze marge willen berekenen zullen we dus eerst even aan de slag moeten met een fictieve verkoopprijs. Je kunt namelijk wel bepalen dat je een winstmarge van 50% wilt hanteren maar als hiermee je verkoopprijs veel hoger uitkomt dan die van je concurrenten dan is dit mogelijk geen haalbare kaart. Je kunt dus beter je verkoopprijs als uitgangspunt aanhouden. Reken vervolgens uit welke marge je overhoud bij deze verkoopprijs en bepaal of dit voldoende voor je is.

3. Verkoopprijs berekenen

Wat is dan van belang bij het bepalen van je verkoopprijs?

  • We raden we aan altijd eerst te kijken naar de verkoopprijs van vergelijkbare producten of diensten in de markt. Welke prijs hanteren je grootste concurrenten?
  • Vervolgens moet je beoordelen of je meer of minder waarde biedt dan je concurrenten. Is dit het geval dan kan je er wellicht wat boven gaan zitten met je verkoopprijs. 
  • Tegelijkertijd moet je altijd rekening houden met de merkbekendheid van je concurrenten. Laten we zeggen dat het t-shirt uit ons voorbeeld van een zelfde kwaliteit is als een t-shirt van Levi’s dan wil dat nog niet zeggen dat we dezelfde prijs kunnen vragen als starter op de t-shirt markt. Doe hier dus grondig onderzoek naar en bedenk dat je altijd later nog je verkoopprijs kunt verhogen wanneer je merkt dat hier ruimte voor is.

Afijn, als we nu onze berekening willen afronden moeten we dus bekijken wat ons t-shirt kosten mag. Laten we zeggen, na grondig onderzoek gedaan te hebben, dat €39,99 een concurrerende verkoopprijs is. Wanneer je je prijzen wilt gaan berekenen, haal hier dan altijd de btw uit. Je moet deze afdragen en mag je dus niet tot je inkomsten rekenen. Doe je dit wel dan reken je jezelf onterecht rijk.

Vullen we nu de marge formule in dan komt hier het volgende uit;

Je verdient dus €10,58 aan de verkoop van 1 t-shirt wat 32% van je totale verkoopprijs bedraagt. Is dit nu veel of weinig? Dat zal je vraag of dit moment waarschijnlijk zijn.

Dat is een beetje afhankelijk van de branche waarin je zit. Binnen fashion is een marge van 32% vrij laag en is 50% niet gek. Binnen electronica ligt dit echter weer heel anders van mag je je met 32% rijk rekenen. Het belangrijkste is dat je je marge meeneemt in je financieel plan om te kunnen bepalen of je plan wel of niet rendabel is. Verdien je maar 5 euro per product maar verkoop je massa of B2B, dan kan dat razend interessant zijn. Maar in het geval van bijvoorbeeld een rugzak van €150,-, dan zal dat nooit uit kunnen.


De formule om je verkoopprijs te berekenen

Goed, weer even terug naar het vraag waar we mee gestart zijn. Hoe bereken in mijn verkoopprijs? 
Wanneer we alle onderdelen van de formule hebben berekend dan is dit dus ons resultaat;

hoe bepaal je je verkoopprijs?

Vinden we de marge wat mager en krijgen we onze plannen hiermee niet rendabel, dan kan je overwegen je verkoopprijs te verhogen naar bijv. 49,99 (als die ruimte er is op de markt) of we moeten opnieuw om de tafel met onze fabrikant of toe leverancier om de inkoopprijs opnieuw te onderhandelen. 

Voor een dienst gaat feitelijk dezelfde formule op. Je zal dan dus geen inkoopkosten hebben maar wel weer andere kosten die je in je kostprijs moet meenemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *